Ahad, 14 September 2008

AMALAN ORANG HIDUP UNTUK ORANG MATI

Soalan; ustaz, benarkah di bulan ramadhan , roh org muslim akan menziarahi sanak saudara mereka atau menziarahi tempat yg pernah mereka pergi? Adakah roh-roh sanak saudara yang meninggal dunia mengetahui jika kita menyedekahkan bacaan yassin atau surah al-fatihah kepada mereka? Sekian terima kasih.

Jawapan;

Menjadi prinsip di dalam Islam bahawa setiap perkara ghaib yang hendak diperkatakan (termasuk hal roh) wajib ada sandaran dari al-Quran atau hadis, tidak harus semata-mata anggapan atau cerita. Lebih bahaya lagi jika cerita itu diceduk dari kepecayaan agama lain. Oleh itu, benar atau tidak cerita tersebut (yakni roh-roh orang Islam pulang pada bulan Ramadhan) ia tertakluk kepada ada atau tidak ayat al-Quran atau al-Hadis yang memberitahunya. Jika ada wajib kita mempecayainya dan jika tidak ada, haram kita mempercayainya dan haram kita menyebarkannya. Jika ia datang dari hadis, wajib dipastikan hadis itu adalah soheh kerana para ulamak telah sepakat bahawa hadis dhaif/lemah tidak diterima hal-hal aqidah.

Mengenai persoalan “Adakah roh-roh sanak saudara yang meninggal dunia mengetahui jika kita menyedekahkan bacaan yassin atau surah al-fatihah kepada mereka”, perkara ini menjadi khilaf di kalangan ulamak;

Pertama: pandangan dari ulamak-ulamak mazhab Hanafi, Hambali dan golongan mutaakhirin dari mazhab Syafi’ie dan mazhab Maliki. Mereka berpandangan; bacaan al-Quran dan zikir yang dibaca oleh orang hidup kepada si mati adalah sampai kepadanya dan memberi manfaat untuknya di dalam kubur.

Pandangan kedua: iaitulah padangan generasi awal (mutaqaddimin) ulamak-ulamak mazhab Maliki dan Syafi’ie (termasuk Imam Syafi'ie sendiri). Mereka berpandangan; bacaan al-Quran dan zikir (serta semua ibadah-ibadah badaniyyah yang lain seperti sembahyang) tidak akan sampai kepada si mati. Pahalanya hanya untuk orang yang melakukannya sahaja, tidak akan sampai kepada si mati. Dalil mereka ialah firman Allah:

“Dan bahawa sesungguhnya tidak ada (balasan) bagi seseorang melainkan terhadap apa yang diusahakannya”. (an-Najm: 38)

Untuk melihat dalil dan hujah kedua-dua pandangan, sila baca di blog Koleksi al-Qalam; (http://koleksi-alqalam.blogspot.com/2008/09/amalan-orang-hidup-untuk-si-mati.html).

Wallahu a’lam.

Tiada ulasan:

BELAJAR DAN MENGAMBIL IJAZAH MELALUI YOUTUBE?

Soalan: amalan-amalan yang diijazah oleh ulamak atau guru melalui youtube adakah sah untuk diamalkan. Apa itu dikira sebagai ijazah dari gu...